Χορός: Η Μαρία Μανουκιάν μας εξηγεί πώς είναι να κάνεις το πάθος σου επάγγελμα

ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΣΕ 7'
Χορός: Η Μαρία Μανουκιάν μας εξηγεί πώς είναι να κάνεις το πάθος σου επάγγελμα

Η Μαρία Μανουκιάν, επαγγελματίας χορεύτρια, μοιράζεται μαζί μας την εμπειρία της πίσω από το χορό και φυσικά το Dance Laboratory Rhodes. Η δημιουργία ενός φεστιβάλ σύγχρονου χορού στη Ρόδου, υπήρξε ένα από τα επιτεύγματά της και οι προσωπικοί στόχοι της για το μέλλον περιλλαμβάνουν την αλληλεπίδραση με τον κόσμο μέσω της τέχνης του χορού αλλά και την επίσκεψή της στο Ισραήλ.

– Πώς βιώνεις εσύ την τέχνη του χορού; Ποιο κομμάτι του εαυτού σου εκφράζεται μέσω της καλλιτεχνικής σου ταυτότητας;

Ο χορός είναι ένα μέσo επικοινωνίας, ένας διαφορετικός διάλογος. Είναι συναρπαστικό να ανακαλύπτεις τις δυνατότητες τις κίνησης και μέσω αυτής να εκφράζεσαι και να καταφέρνεις να αποτυπώνεις ολόκληρες προτάσεις με το σώμα σου. 

Η συνομιλία μέσω της κίνησης, της ενέργειας και της προσπάθειας να αρθρώσεις κάτι που να μην είναι απόλυτα δεσμευτικό ως προς το μήνυμα που θες να μεταδώσεις είναι το σημείο που με γοητεύει περισσότερο. Μέσω της καλλιτεχνικής μου ταυτότητας εκφράζω το πιο αυθεντικό κομμάτι του εαυτού μου, εκείνο που το διέπει μια ακατάπαυστη ανάγκη δημιουργίας και επικοινωνίας. 

– Ασχολείσαι με τον σύγχρονο χορό, ένα είδος με πολλά διαφορετικά στοιχεία. Πώς θα περιέγραφες το δικό σου στιλ χορού;

Σωστά στο σύγχρονο χορό μπορείς να εμπνευστείς από τα πάντα. Κάθε είδος κίνησης και ακινησίας μπορεί να αποτελέσει πηγή ανατροφοδότησης για το μυαλό και το σώμα. Καθώς έχω επηρεαστεί και εκπαιδευτεί σε πολλές τεχνικές, με τα χρόνια με οδήγησαν στην εξερεύνηση νέων τρόπων.

Νικόλας Μπρουζάκης

Πιο συγκεκριμένα, έχω αναπτύξει ένα προσωπικό κινητικό λεξιλόγιο το οποίο ονομάζεται Inner Globe. Το λεξιλόγιο αυτό είναι μια διαδικασία κίνησης όπου εστιάζει στις ιδιότητες της σφαίρας, η οποία είναι μια δισδιάστατη κλειστή επιφάνεια στον τρισδιάστατο χώρο. Mε βάση τις ιδιότητες της ερευνώ την αφύπνιση του σώματος ώστε να κινητοποιείται η εσωτερική σφαίρα του κέντρου μας. Στο inner globe όλες οι αρθρώσεις κινούνται με πολυδιάστατο τρόπο, αλλάζοντας ποιότητες, ροή και δυναμικές με σκοπό να αναπτυχθούν μεγάλες ταχύτητες για τη δημιουργία ενός νέου κινητικού μοτίβου.

Νικόλας Μπρουζάκης

Μέσω αυτού του προσωπικού κινητικού λεξιλογίου στόχος μου είναι να υπάρξει αλληλεπίδραση με άλλους καλλιτέχνες αλλά και καλλιτεχνικές συνέργειες και συμπράξεις ούτως ώστε ο κάθε ένας να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον άλλο.  Είναι μια μέθοδος που απευθύνεται σε όλα τα σώματα και επίπεδα, εντοπίζεις τις αδυναμίες και τα δυνατά σου στοιχειά με αποτέλεσμα να έχεις γρηγορότερη εξέλιξη σου ως περφόρμερ και χορευτή. 

– Περίγραψε μας την ημέρα ενός επαγγελματία χορευτή. Πόσο επηρέασε την καθημερινότητα σου ο Covid-19;

Έχω μια καθημερινή ρουτίνα με αναζήτηση τρόπων προκειμένου το σώμα να κρατηθεί στην απαραίτητη φόρμα που προϋποθέτει η έμπνευση. Ο χορευτής στις μέρες μας εξελίσσεται ως ένα πολύπλευρο επάγγελμα εκτός από το να παράγει κίνηση καλείται να  λειτουργεί στον ίδιο του τον εαυτό και σαν φυσιοθεραπευτής, γυμναστής, προετοιμάζει αιτήσεις, φτιάχνει βίντεο ενώ διαρκώς ταξιδεύει.

Δημήτρης Μαμαλούκος

Η περίοδος της καραντίνας ήταν περίοδος βαθύτερης καλλιτεχνικής αναζήτησης. Εστίασα περισσότερο στην εξέλιξη της δικής μου χορογραφικής γλώσσας. Έλαβα ερεθίσματα από πολλούς χορογράφους και δουλειές και είχα τον χρόνο να τις αναλύσω σε βάθος. 

Σίγουρα  επηρεάστηκε αρνητικά το παραστατικό κομμάτι και η διαδικασία ζωντανής επικοινωνίας με τον κόσμο, γεγονός που προκάλεσε ένα είδος αποξένωσης ανάμεσα στο κοινό και στον χορό το οποίο  τώρα οφείλουμε να αποκαταστήσουμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο. Η διοργάνωση του DLR φέτος ήταν πιο αναγκαία από ποτέ.

– Πώς είναι να κάνεις το πάθος σου επάγγελμα; Πώς διαχειρίζεσαι την πίεση – κούραση; 

Το πάθος σημαίνει ένταση, έντονη επιθυμία και απογοήτευση. Χαρακτηριστικό του είναι ότι δεν παύει να υπάρχει μέσα μας αν δεν βρει τρόπο να εκφραστεί. Το να κάνεις το πάθος σου επάγγελμα είναι ευτυχία αλλά παράλληλα προϋποθέτει πολύ σκληρή δουλειά, γίνεσαι αυστηρός κι απαιτητικός προς τον εαυτό σου. Μετατρέπεται εύκολα σε παγίδα εφόσον και στις στιγμές χαλάρωσης οι σκέψεις και οι ανησυχίες είναι πάντα εκεί για κάτι επόμενο.

Πρέπει να τηρείς χρονοδιάγραμμα, να είσαι ο μάνατζερ, ο βοηθός, και ο εργοδότης του εαυτού σου. Είναι ένα τόσο ελεύθερο επάγγελμα όπου καλείσαι ο ίδιος να ανακαλύψεις την κλίση σου και την ταυτότητα σου. Στο χορό πορεύεσαι μόνος σου, πρέπει συνέχεια να μαθαίνεις την αλήθεια του σώματος σου ώστε να την επικοινωνήσεις στους γύρω σου. 

Η πίεση και η κούραση είναι κάτι μόνιμο σε αυτή την δουλειά και πρέπει συνεχώς να ανακαλύπτεις διάφορες μεθόδους ώστε να μπορείς να ελίσσεται και να βρίσκεις την χαλάρωσή σου, την αυτοσυγκέντρωση και την ηρεμία.

Στέλιος Καλησπέρης
Στέλιος Καλησπέρης

– Γνωρίζουμε ότι συνέχισες τις σπουδές χορού κάποια χρόνια στο Ισραήλ. Τι αποκόμισες από εκείνη την εμπειρία; Υπάρχει κάποια χώρα του εξωτερικού που θα ήθελες να συνεχίσεις την καριέρα σου; 

Στο Ισραήλ συνέχισα τις σπουδές μου αμέσως μετά την κρατική. Το να συνεχίσεις την εκπαίδευση σου σε μια ξένη χώρα είναι μια τεράστια εμπειρία ζωής. Αυτόματα σου ανοίγονται νέοι ορίζοντες και βρίσκεσαι αντιμέτωπος συνεχώς με νέα δεδομένα. Η συγκεκριμένη συνθήκη είχε ως αποτέλεσμα την διεύρυνση του κινητικού μου λεξιλογίου.

Η εμπειρία αυτή αποτέλεσε ένα αστείρευτο εκπαιδευτικό ταξίδι από κάθε οπτική, γεμάτο εμπειρίες ερεθίσματα και αναμνήσεις. Έπειτα από το Ισραήλ η επόμενη χώρα που με αγκάλιασε χορευτικά ήταν το Βέλγιο και συγκεκριμένα οι Βρυξέλλες, μέσα από την συνεργασία μου με την ομάδα Anton Lachky Company και πλέον ως επαγγελματίας χορεύτρια συνειδητοποίησα ότι ο χορός δεν έχει σύνορα και είναι η ευθύνη μας να ταξιδεύουμε και να μοιράζουμε την τέχνη μας με το κοινό.

Άλεξ Γρυμάνης

– Πιστεύεις ότι η Ελλάδα προσφέρει ευκαιρίες και καλλιτεχνικά ερεθίσματα στους νέους καλλιτέχνες – χορευτές;

Eίμαστε μια μικρή χώρα και συγχρόνως είναι χιλιάδες οι αιτήσεις για χρηματοδότηση που απευθύνονται από τους καλλιτέχνες στους θεσμούς. Πιστεύω ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν ευέλικτα προγράμματα και μια διαρκής στήριξη ειδικά για τους νέους καλλιτέχνες ώστε να μην είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός μεγάλου βιογραφικού. Με τον τρόπο αυτό θα δινόταν η ευκαιρία στους νεότερους να δώσουν το δικό τους καλλιτεχνικό στίγμα.

 Παρ’ όλα αυτά πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο γίνεται μια προσπάθεια από τους υπεύθυνους φορείς προκειμένου να στηριχθούν νέες δημιουργίες. Αυτό που ίσως λείπει είναι το άνοιγμα ενός μεγαλύτερου φάσματος συνεργασίας μεταξύ καλλιτεχνών με διαφορετική προέλευση και ταυτότητα.

Andi Xhuma

– Τι σημαίνει το Dance Laboratory Rhodes (DLR) για το νησί της Ρόδου; Πόσο σημαντική είναι η ευκαιρία για τους χορευτές – ειδικά εν μέσω της πανδημίας;

Το Dance Laboratory Rhodes (DLR) αρχικά ξεκίνησε στην Ρόδο ως ένας κύκλος σεμιναρίων σύγχρονου χορού. Η  μεγάλη ανταπόκριση του κόσμου μας υπέδειξε τις δυνατότητες αυτού του εγχειρήματος και την εξελικτική του πορεία.

Είναι μεγάλη χαρά να βλέπεις στον τόπο σου, για δέκα ημέρες τον χρόνο, να συμβαίνουν όσα έχεις συνηθίσει να βλέπεις σε μια μεγαλούπολη. Η Ρόδος είναι ένα μεγάλο νησί με πολλούς μόνιμους κατοίκους και μεγάλο αριθμό ξένων επισκεπτών. Το DLR στοχεύει στην ανάδειξη του συγχρόνου χορού και γενικότερα των παραστατικών τεχνών  τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες.

Το φεστιβάλ αυτό θεωρούμε ότι αποτελεί μια πολύ σημαντική ευκαιρία για τους χορευτές προκειμένου να επικοινωνήσουν την τέχνη τους και τις ανησυχίες τους τόσο με το ελληνικό όσο και με το ξενόγλωσσο κοινό.

Νικόλας Μπρουζάκης

– Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σου; 

Η δημιουργία του πρώτου φεστιβάλ σύγχρονου χορού στη Ρόδο, που αποτελούσε έναν βασικό μου στόχο. απαιτεί μια συστηματική και καθημερινή ενασχόληση. Επόμενος στόχος στο Dance Laboratory εκτός από το φεστιβαλικό κομμάτι του είναι να ενταχθούν δράσεις και κατά την διάρκεια του χειμώνα, σε διάφορα σημεία τις Ρόδου, αλλά σιγά σιγά και των τριγύρω νησιών. Θέλουμε, όσο το δυνατόν περισσότερο, η Ρόδος να γίνει πόλος έλξης διεθνών αλλά και εγχώριων χορογράφων και χορευτών.

Σημαντικό επίτευγμα σε όλο αυτό είναι να δημιουργηθεί ένα εύφορο έδαφος για τους ρόδιους καλλιτέχνες ώστε να μπορούν να προβάλλουν και να επικοινωνήσουν την τέχνη τους. Φέτος σε προσωπικό επίπεδο με ενδιαφέρει να είναι μια χρονιά αλληλεπίδρασης με άλλους καλλιτέχνες, να δουλέψω όσο περισσότερο μπορώ μαζί με κόσμο και κοινό και να επισκεφτώ μετά από χρόνια ξανά το Ισραήλ.

Ακολουθήστε τη Μαρία στο Instagram, καθώς και το Dance Laboratory Rhodes στο Facebook, για περισσότερη έμπνευση και χορό.

ΝΕΟ ΕΞΑΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

Καλοκαίρι 2024: Περισσότεροι από 150 προορισμοί της Ελλάδας

Κυκλοφορεί στα περίπτερα