Βιωσιμότητα & τουρισμός: Η βόλτα στην Xenia και η συζήτησή μας με τον Ιωάννη Παππά

ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΣΕ 6'
Βιωσιμότητα & τουρισμός: Η βόλτα στην Xenia και η συζήτησή μας με τον Ιωάννη Παππά

To προηγούμενο Σαββατοκύριακο είχαμε την χαρά να βρεθούμε στην Xenia, την έκθεση-θεσμό για τα ξενοδοχεία.

Στην Xenia συμμετείχαν εκατοντάδες εκθέτες, επιχειρήσεις με ξενοδοχειακό εξοπλισμό, τεχνολογικές λύσεις και διαδικτυακές υπηρεσίες, καθώς και εταιρείες που ειδικεύονται στην κατασκευή, την ανακαίνιση και την εξοικονόμηση ενέργειας.

Μια από τις ομιλίες που έλαβαν χώρα στη Xenia 2021. | Φωτό: Μαρία Χατζηπέτρου

Κατά την πρώτη μέρα της έκθεσης, έλαβαν χώρα αρκετές ενδιαφέρουσες συζητήσεις στο stage της έκθεσης με τίτλο “Xenia Digi Hotel”. Μία από αυτές είχε θέμα “Sustainability ως ένα εργαλείο marketing για τα ξενοδοχεία”, την οποία συντόνισε η κα Μαρία Παραβάντη από το GTP, με ομιλητές τον Δρ. Ιωάννη Παππά, Mediterranean Region στο GSTC (Global Sustainable Tourism Council), τον κ. Αλέξανδρο Αγγελόπουλο των Aldemar Resorts και την κα Βίκυ Καραντζαβέλου από τη NaTour.

Ο Δρ. Παππάς τόνισε τη σημαντικότητα της ανάπτυξης της αειφορίας, αναφέροντας: «Νομίζω τον τελευταίο καιρό και για τα επόμενα 30 χρόνια θα μιλάμε μόνο για ανάπτυξη στην αειφορία. Πάμε σε μία μετάβαση, η οποία δεν έχει γυρισμό. Μιλάμε για μία μετάβαση που το ξενοδοχείο θα πρέπει να πάει σε μία λογική του net-zero».

Με αφορμή αυτή την συζήτηση στην Χenia, είχαμε τη χαρά να κάνουμε μια συζήτηση με τον Δρ. Ιωάννη Παππά, διευθυντή Μεσογείου του Παγκόσμιου Συμβουλίου Αειφόρου Τουρισμού (GSTC-Global Sustainable Tourism Council).

Φωτό: Ioannis Pappas

Λίγα λόγια για το Global Sustainable Tourism Council

«Το GSTC είναι ένας οργανισμός διεθνής, με έδρα στην Αμερική, που ιδρύθηκε πριν από 13 χρόνια μέσα από τους φορείς της αγοράς και ο σκοπός του είναι να συντονίζει τις παγκόσμιες ενέργειες και συνεργασίες ώστε να υπάρχει ένα δομημένο, καθαρό, διαυγές και λειτουργικό σύστημα πιστοποιήσεων για να προωθείται η αειφορία στον τουρισμό.

Βασικά του εργαλεία είναι να τρέχει ένα πλαίσιο μελών, που μπορεί κάποιος να γίνει, είτε είναι φυσικό πρόσωπο είτε όχι. Κυρίως όμως, τα μέλη έχουν εταιρικό προφίλ, είτε του ιδιωτικού είτε του δημόσιου τομέα (Δήμους, Υπουργεία). Επομένως, καλύπτει όλο το φάσμα του τουρισμού».

Φωτό: Pexels

«Επιπλέον, η δουλειά μας βασίζεται σε 3 σετ κριτηρίων που αφορούν τα αειφόρα καταλύματα, τους αειφόρους τουριστικούς πράκτορες και τους αειφόρους προορισμούς.

Ένα άλλο εργαλείο του GSTC, που είναι αρκετά δημοφιλές τα τελευταία 2 χρόνια είναι το κομμάτι της εκπαίδευσης σε θέματα που μπορεί να αφορά από τα βασικά της αειφορίας, μέχρι και εξειδικευμένα αλλά και training courses για επιχειρήσεις. Το τελευταίο, εδώ και 2 χρόνια έχει αύξηση πάνω από 200%, καθώς ο κόσμος είχε την ανάγκη να εκπαιδευτεί. Έτσι, μέσα στο 2022 θα σχεδιάσουμε και καινούρια εκπαιδευτικά σεμινάρια in-person στην Ελλάδα. Ένα ακόμη εργαλείο είναι το κομμάτι της αξιολόγησης προορισμών».

Υπάρχει sustainable προορισμός στην Ελλάδα σήμερα;

«Σήμερα, πιστοποιημένος προορισμός με βάση τα κριτήρια του GSTC δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Αλλά, αυτή τη στιγμή πολλοί προορισμοί στην Ελλάδα είναι σε φάση αξιολόγησης και άρα αμέσως μετά, σχεδιασμού δράσεων για να μπορέσουν να πάνε σε μια πιστοποίηση. Επομένως, είναι πολλοί προορισμοί οι οποίοι είναι σε αυτή την κατεύθυνση».

Sustainable Hospitality: Τα πιο eco friendly ξενοδοχεία στην Ελλάδα | Φωτό: Dexamenes

Όσον αφορά τα ξενοδοχεία, είναι αρκετά;

«Αν θεωρήσουμε ότι έχουμε 10.000 περίπου ξενοδοχεία και 35-40 χιλιάδες άλλου τύπου καταλύματα, αυτή τη στιγμή με βάση τα πρότυπα και τα κριτήρια που σχετίζονται με το συμβούλιο, τα νούμερα λένε ότι είμαστε γύρω στις 700-800 πιστοποιήσεις. Άρα, μιλάμε ως προς τα ξενοδοχεία για το 5-6%, αν βγάλουμε τις πολλαπλές πιστοποιήσεις στα ίδια καταλύματα.

Αυτό έγινε περίπου τα τελευταία 5-7 χρόνια. Βέβαια, υπάρχουν πολλά καταλύματα τα οποία έχουν πολύ καλές πρακτικές και στοιχεία που είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά μπορεί να μην έχουν αξιολογηθεί ποτέ γιατί μπορεί να μην το ήθελαν ή να μην γνωρίζουν ακόμη. Άρα, μπορεί να είναι πιστοποιημένα τα 700 -800, αλλά από την εμπειρία μου νιώθω ότι στην πράξη θα μπορούσαν να είναι και τα διπλάσια με ισχυρά χαρακτηριστικά αειφορίας. Επομένως, έχουμε κουλτούρα, έχουμε τεχνικές, καλές πρακτικές και καλά παραδείγματα. Δεν  έχουμε ίσως ακόμη τον τρόπο να τα πολλαπλασιάσουμε».

«Η ενέργεια πλέον θα είναι κάτι το δεδομένο. Θα είναι προτεραιότητα» | Φωτό: Ioannis Pappas

«Φυσικά, σημαντικό είναι ο κόσμος να ενημερωθεί γιατί πρέπει να πάει σε μια πιστοποίηση άρα κεφαλαιοποίηση αυτού που κάνει ή γιατί πρέπει αυτό που κάνει να το επικοινωνήσει, για να μπορέσει ο πελάτης του να καταλάβει και να δει τη διαφορά και εν τέλει να την επιβραβεύσει».

Ξέρουμε σε ποια περιοχή εντοπίζονται τα περισσότερα;

«Κυρίως στις μεγάλες αγορές της Ελλάδος, δηλαδή στους προορισμούς που είναι πιο δημοφιλείς όπως είναι η Κρήτη, η Χαλκιδική ή το Ιόνιο. Εκεί είναι ο χώρος όπου βλέπουμε μια μεγαλύτερη συγκέντρωση. Αλλά αυτό δεν συμβαίνει τυχαία, αφού εκεί είναι και ορισμένοι μεγάλοι φορείς οι οποίοι πρώτοι το αναζήτησαν ως αναγκαίο χαρακτηριστικό συνεργασίας».

Πώς θα κάνουμε τις διακοπές μας πιο … πράσινες; | Φωτό: Unsplash

Έχουν την ικανότητα τα περισσότερα ξενοδοχεία να γίνουν sustainable;

«Πολλές φορές, τα θέματα που αφορούν τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν μπορεί να περιέχουν ένα κομμάτι 40-50% που είναι αρκετά εύκολο και μπορεί να έχει σχεδόν μηδενικό κόστος. Έπειτα, μπορεί να μένει ένα κομμάτι 20% που να είναι λίγο πιο απαιτητικό και ένα κομμάτι 30% μέσου κόστους. Και αυτό γιατί κάποιος αν δεν έχει αυτή τη κουλτούρα ή αυτή την υποδομή, προφανώς θα του είναι πιο δύσκολο.

Θεωρώ πως βασικά μας λείπει ένα κομμάτι εκπαίδευσης τόσο από τη πλευρά του ξενοδόχου όσο και από τη πλευρά του πελάτη. Αυτό είναι το πρωταρχικό κομμάτι. Τεχνολογικά, η μετάβαση πλέον δεν είναι δύσκολη.

Επίσης, με ό,τι χρηματοδοτικό εργαλείο που πρόκειται να υπάρξει από εδώ και πέρα, η ενέργεια θα είναι ένα ζήτημα δεδομένο. Θα είναι δηλαδή μια προτεραιότητα, όπου αν θέλεις να έχεις πρόσβαση και να αναπτύξεις παραπάνω την επιχείρησή σου, αυτό θα περνά μέσα από την προϋπόθεση της αειφορίας».

Φωτό: Ioannis Pappas

«Όμως να σημειώσουμε, πως όποιο κόστος χρειαστεί για την sustainable μετάβαση, θα γίνει πολύ γρήγορα ανακτήσιμο σε επίπεδο εσόδων, διαφοροποίησης και ένταξης σε ένα ευρύτερο market που υπάρχει. Δεν παύει να είναι, λοιπόν, ένα κόστος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης με πολύ γρήγορη απόσβεση.

Πλέον, από προσέγγιση marketing αν το δει κάποιος, είναι κάτι το ζητούμενο αυτή τη στιγμή.

Προσωπική εκτίμηση είναι -και μετά από όσα είδαμε και στη Xenia- ειδικά και με αφορμή το πρόγραμμα Εξοικονομώ για τον τουρισμό, μέχρι το 2025 μπορούμε να υπολογίζουμε και γύρω στο 30% των ξενοδοχείων να έχουν αειφόρα χαρακτηριστικά».

Δείτε επίσης:

Sustainable Hospitality: Τα πιο eco friendly ξενοδοχεία στην Ελλάδα


Dexamenes: Το οινοποιείο που έγινε εντυπωσιακό ξενοδοχείο στην Κουρούτα

ΝΕΟ ΕΞΑΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

Καλοκαίρι 2024: Περισσότεροι από 150 προορισμοί της Ελλάδας

Κυκλοφορεί στα περίπτερα