Η yiayia & friends ταξιδεύει στη Νότια Κορέα

«Ο καταναλωτής δεν αγοράζει απλά ένα προϊόν, αγοράζει μια ιστορία, ένα σύμπαν». Το πρώτο κατάστημα της yiayia and friends άνοιξε στη Σεούλ της Νότιας Κορέας και ετοιμάζεται να ταξιδέψει τα ελληνικά προϊόντα διατροφής, την τοπική παράδοση και το σύγχρονο design σε όλο τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΖΕΤΑΙ ΣΕ 8'
Η yiayia & friends ταξιδεύει στη Νότια Κορέα Yiayia and friends Seoul



«
Η ιστορία της yiayia προέκυψε ως σύνθεση από τις δικές μας ιστορίες: από μνήμες της παιδικής μας ηλικίας, στο χωριό, με τη γιαγιά που κάνει το ψωμί παξιμάδι για να κρατήσει, που φτιάχνει γλυκά και μαρμελάδες με τα πολύ ώριμα φρούτα, που ταΐζει τα ζώα με τις φλούδες από τις τροφές, που δεν τσιγκουνεύεται και δεν σπαταλάει, που ζει σε αρμονία με τη φύση, με τα ζώα, με τους ανθρώπους.

Αυτή η κοινή ανάμνηση έγινε αφήγηση για τη yiayia, μια υπερηρωίδα που όμως δεν αναζητάει κανενός είδους αναγνώριση. Μια φιγούρα με σχεδόν υπερφυσικές δυνάμεις, σαν στοιχείο η ίδια της φύσης, η yiayia ξυπνάει τον ήλιο, και έχει πάντα μια ζεστή αγκαλιά-καταφύγιο για όποιον την χρειάζεται. Η αφήγηση ανάμεσα στην ανάμνηση και τον μύθο έγινε έμπνευση για το brand yiayia and friends, αλλά και σημείο αναφοράς για τις αξίες που θέλουμε να χαρακτηρίζουν όλα μας τα προϊόντα» απαντάνε οι άνθρωποι του yiayia and friends στην πρώτη μας ερώτηση σχετικά με την έμπνευση πίσω από το brand και το όνομα με το οποίο το βάπτισαν.

Η yiayia and friends είναι το νέο project της πολυβραβευμένης εταιρείας οπτικής επικοινωνίας Beetroot, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Από το 2020, η yiayiaεπαναπροσδιορίζει τον παραδοσιακό τρόπο ζωής, τις ελληνικές ρίζες και την απλότητα, μέσα από μία μεγάλη γκάμα από προϊόντα διατροφής και χρηστικά αντικείμενα design. Το πρώτο yiayia and friends κατάστημα άνοιξε πριν από ένα χρόνο στο ισόγειο του πολυχώρου της Beetroot στο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και την ιστορική γειτονιά του Φραγκομαχαλά, στο ίδιο υπέροχο ιστορικό κτίριο του 1905 που φιλοξενεί και τα γραφεία της εταιρείας στον πάνω όροφο, το Beetroot café και gallery.

Ακριβώς απέναντι, πριν από λίγους μήνες άνοιξε το εστιατόριο Poster, το νέο «παιδί» από την ίδια δημιουργική ομάδα και σεφ τον Βασίλη Χαμάμ που δημιουργεί ένα μοναδικό μαγειρικό fusion υλικών και γεύσεων από την Ελλάδα, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή. Φαίνεται ότι το καλό φαγητό και ο τρόπος που το μοιράζονται ήταν η αφορμή για το design studio να μπει δυναμικά – και διαφορετικά – και στο κομμάτι της εστίασης. 

Πώς από τη Θεσσαλονίκη και μέσα σε ένα διάστημα λίγων μηνών η yiayia and friendsταξίδεψε στη Σεούλ της Νότιας Κορέας, ανοίγοντας σε ένα κτίριο τεσσάρων ορόφων ένα κατάστημα που συνδυάζει το design και το φαγητό, πάντα με σφραγίδα ελληνική; OΚωνσταντίνος Πουλόπουλος, partner στη Beetroot και founding & managing partner του yiayia and friends, και ο Βαγγέλης Λιάκος, co-founder & creative director της Beetroot, μας λένε: «Κι όμως, φαίνεται ότι η ελληνική διατροφική παράδοση έχει βρει «γόνιμο» έδαφος στην Άπω Ανατολή.

Για τους Κορεάτες, η Ελλάδα είναι στην κορυφή της λίστας των ιδανικών προορισμών. Αυτό δεν αφορά μόνο τον σεβασμό και το δέος που μπορεί να τρέφουν για το μεγαλείο της αρχαιότητας, αλλά και την εκτίμησή τους για καθετί που απαρτίζει τη σύγχρονη δημιουργική «ελληνικότητα», που οι Κορεάτες ενδιαφέρονται να γνωρίσουν. Ταυτόχρονα, οι παγκόσμιες εξελίξεις στον τομέα της διατροφής, με την έμφαση σε πιο υγιεινές και βιώσιμες επιλογές, δημιούργησαν την ιδανική συνθήκη για την ανάδειξη ενός brand που στηρίζεται σε τοπικά, φυσικά προϊόντα.   

Ήδη από το 2020, η yiayia and friends ταξιδεύει με τα καλούδια της σε πολλές χώρες της Ευρώπης, στην αγορά των ΗΠΑ και της Αυστραλίας. Η παρουσία μας στην Κορέα ξεκίνησε το 2022, αφού μας προσέγγισε μια τοπική διανομέας που είχε δει τα προϊόντα μας στις ΗΠΑ και είχε ενθουσιαστεί.

Η τεράστια ανταπόκριση που είχε το brand στην Κορέα μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, οδήγησε αρχικά στη δημιουργία ενός pop-up store σε κεντρικό εμπορικό σημείο της Σεούλ, το οποίο επαναλήφθηκε άλλες τρεις φορές με αφορμή μεγάλες τοπικές γιορτές. Η φυσική συνέχεια ήταν η δημιουργία του μόνιμου καταστήματος yiayia and friends στη Σεούλ, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα προϊόντα, αλλά και την ελληνικότητα και τη συνολική φιλοσοφία του brand».

Ήδη σχεδιάζεται το δεύτερο κατάστημα yiayia and friends στη Σεούλ για άνοιξη του 2024 και υπάρχουν σκέψεις για ένα ακόμα κατάστημα, αυτή τη φορά στις ΗΠΑ και το Λος Άντζελες. Τι μπορεί να βρει κάποιος στο κατάστημα της Σεούλ στην hot περιοχή Γκάνγκναμ, εκεί που ξεκινάνε τα περισσότερα παγκόσμια trends; «Το κατάστημα yiayiaand friends στη Σεούλ αναπτύσσεται σε τέσσερις ορόφους, δυο όροφοι  φιλοξενούν το cafe / bakery, όπου όλα τα πιάτα και snacks που παρασκευάζονται με ελληνικές πρώτες ύλες. Ένας όροφος είναι το showroom και πωλητήριο, και τα γραφεία της τοπικής ομάδας, και ο τελευταίος όροφος-loft είναι ένα meeting room ανοιχτό στο κοινό για εκδηλώσεις.

Στο showroom υπάρχει η πλήρης γκάμα προϊόντων διατροφής του brand, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και ελαιόλαδο με γεύσεις, ξύδι μπαλσάμικο παλαιωμένο και με γεύσεις φρούτων, παξιμάδια και μπισκότα με γεύσεις από την ελληνική φύση, ανθός αλατιού και χειροποίητα ζυμαρικά με λαχανικά. Παράλληλα, στο καταστήματα υπάρχουν και χρηστικά αντικείμενα design που συνοδεύουν το brand. Σίγουρα, τόσο τα προϊόντα όσο και το έντονο παραδοσιακό ελληνικό στοιχείο που χαρακτηρίζει το κατάστημα είναι και μια έμμεση διαφήμιση για τη χώρα μας.

Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι το γεγονός ότι η παρουσία του brand εκεί και η επιτυχημένη συνεργασία με τους Κορεάτες συνεργάτες μας μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα και για άλλες ελληνικές εταιρείες, και για πιο δημιουργικές συνεργασίες μεταξύ των δύο χωρών». 

Πώς είναι η Σεούλ μέσα από τα μάτια ενός επισκέπτη από την Ελλάδα; «Η Σεούλ είναι μια πολύ μεγάλη, εξαιρετικά οργανωμένη και τεχνολογικά ανεπτυγμένη μητρόπολη. Τις τελευταίες δεκαετίες, η πόλη – και η χώρα – έχει καταφέρει πραγματικά τεχνολογικά θαύματα, και αυτό είναι προφανές στον επισκέπτη. Όμως αυτή η πρόοδος δεν έγινε εις βάρος της τοπικής ταυτότητας. Αντιθέτως, ειδικά στο κομμάτι της διατροφής και της αγοράς τροφίμων, το κομμάτι της παράδοσης και της ιδιαίτερης τοπικής ταυτότητας διατηρείται ζωντανό και αναλλοίωτο. Σήμερα, η Σεούλ εξάγει τεχνολογία αλλά και επιρροή – αποτελεί πηγή έμπνευσης για ολόκληρο τον πλανήτη μέσω της μόδας, της μουσικής, της ποπ κουλτούρας, της αυτοκινητοβιομηχανίας, των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, του design.

Οι κάτοικοι της Σεούλ έχουν μια ιδιαίτερη αγάπη και εκτίμηση για οτιδήποτε αποτελεί στοιχείο ευρωπαϊκού πολιτισμού, αλλά και σύγχρονης ευρωπαϊκής κουλτούρας. Από την προσωπική μας εμπειρία, οι άνθρωποι ήταν ιδιαίτερα φιλόξενοι, και η νοοτροπία τους μας φάνηκε με έναν περίεργο τρόπο οικεία, με αρκετές ομοιότητες με τη δική μας. 

Ασφαλώς, κάθε ταξιδιώτης που θέλει να διευρύνει τους ορίζοντές του θα απολαύσει ένα ταξίδι στη Σεούλ. Και όταν βρεθείτε εκεί, να επισκεφθείτε οπωσδήποτε τα foodmarkets της πόλης και να εξερευνήσετε την εξαιρετική street food κουλτούρα της. 

Είστε μία ζωντανή απόδειξη ότι τα ελληνικά προϊόντα μέσα από την εξωστρέφεια, την ποιότητα αλλά και το design μπορούν να ταξιδέψουν παντού; Οι άνθρωποι του yiayia andfriends συμπληρώνουν: «Υπάρχουν πλέον πολλά ελληνικά brands με παραδοσιακά προϊόντα διατροφής τα οποία έχουν εξαγωγική δραστηριότητα, και ο αριθμός τους διαρκώς αυξάνεται. Η διαφορά του yiayia and friends είναι ότι η Beetroot προσέγγισε το project όχι με τους τυπικούς κανόνες του marketing, αλλά με έναν πιο ευρηματικό τρόπο.

Η πεμπτουσία του brand δεν είναι τα προϊόντα του, αλλά το αφήγημα: η μορφή της yiayia, η ιστορία της, οι φίλοι της, οι αξίες που ενσαρκώνει. Ο καταναλωτής δεν αγοράζει απλά ένα προϊόν, αγοράζει μια ιστορία, ένα σύμπαν. Και το συμπάν αυτό – μπορεί να – επεκτείνεται: σε εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά και ενήλικες, σε δράσεις για μικρούς τοπικούς παραγωγούς, μελλοντικά σε δραστηριότητες στο πεδίο του τουρισμού, κ.ά.

Παράλληλα, το yiayia and friends ενσαρκώνει μια φιλοσοφία  όπου οι καλές πρακτικές του παρελθόντος ως προς τη διατροφή και τη συνύπαρξη με το φυσικό μας περιβάλλον αναβιώνουν και συνδυάζονται με τις αρχές που έχουμε ανάγκη σήμερα – τη βιωσιμότητα, τη μείωση της σπατάλης, την επανάχρηση (reuse) και την ανακύκλωση, τη σημασία της ποιότητας έναντι της ποσότητας. 

Πιστεύουμε ότι το καλό design σε συνδυασμό με την ποιότητα διαδικασιών και υλικών μπορεί να αναδείξει οποιοδήποτε προϊόν. Ήταν για εμάς και μια άσκηση για να αποδείξουμε ακριβώς αυτό: ότι όταν επενδύουμε ουσιαστικά στο να δημιουργήσουμε κάτι πρωτότυπο, καλοσχεδιασμένο και χρηστικό, αυτό θα βρει το κοινό του. Ασφαλώς τα ελληνικά προϊόντα που χαρακτηρίζονται από καλές ιδέες και υψηλή ποιότητα μπορούν να ταξιδέψουν παντού. Χρειάζεται επιμονή, συνέπεια και επαγγελματισμός».

Αν η Σεούλ της Νότιας Κορέας σας πέφτει μακριά, η yiayia and friends στη Θεσσαλονίκη σας περιμένει στην «καρδιά» της πόλης (Συγγρού 8). 

ΝΕΟ ΕΞΑΜΗΝΙΑΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

Καλοκαίρι 2024: Περισσότεροι από 150 προορισμοί της Ελλάδας

Κυκλοφορεί στα περίπτερα